Allmänt
På gastroonline är vi måna om dig som kund och att din köpupplevelse motsvarar dina
förväntningar. Nedan finner du de köpvillkor som gäller för ditt köp hos
www.gastroonline.se
Priser
Samtliga priser hos gastroonline.se anges i svenska kronor. Via aktivt val kan du som
kund välja att se priserna inklusive eller exklusive moms.
Vi reserveras oss för slutförsäljning samt lagerhållning hos våra leverantörer.
Gastroonline reserveras sig även för eventuella prisfel samt tryck- och skriv fel.
Gastroonline tar ej ansvar för felaktiga uppgifter som publicerats av tredje part.
Kampanjpriser & Erbjudanden
Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker och gastroonline
reserverar sig mot eventuell slutförsäljning. I de fall du köper en beställningsvara till
kampanjpris gäller alltid ordinarie leveranstid om ingen annan information har
specificerats.
Produktinformation
På gastroonline.se strävar vi alltid efter att presentera produkternas egenskaper och
utseende så verklighetstroget som möjligt med förbehåll på återgivning av färger och
detaljer som kan förekomma beroende på ̊ bildskärm, fotokvalitet samt upplösning
Mindre skiljaktigheter i mått och utseende mellan presenterad produkt på ̊ hemsidan och
levererat exemplar kan förekomma av naturliga eller produktionstekniska orsaker.
Betalningsalternativ
Alla köp inkluderar mervärdesskatt (moms 25%) Beställningar görs via vår e-handel www.gastroonline.se.
Kostnad för leverans och serviceavgift tillkommer på alla beställningar.
Avhämtning av din order är ej möjligt.
Kortbetalning
Gastroonline accepterar samtliga VISA- och MasterCard-anslutna kort utgivna i Sverige.
Kortköpen sker direkt och all information är krypterad enligt gällande standard och
regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos gastroonline.
Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
Direktbetalning via internetbank
Gastroonline erbjuder direktbetalning via internetbank Vid betalning kopplas du
automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna
dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
Swish
Gastroonline erbjuder betalning via Swish (123 377 31 16).
Såhär genomför du ditt köp med Swish: I kassan får du möjlighet att välja betalsättet
Swish. Vid val av betalsätt Swish öppnar du Swish-appen i din telefon. Följ därefter
instruktionerna i telefonen för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer
du automatiskt att skickas till sidan för orderbekräftelse. Notera att du även måste ha ett
giltigt Bank-id installerat för att kunna genomföra ett köp genom Swish.
Faktura
Allmänt: Vid betalning via faktura samarbetar gastroonline med Svea Bank AB. För att
handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller organisationsnummer.
Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i
folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några
betalningsanmärkningar.
Samtliga B2B fakturor av gastroonline överlåts till Svea Bank AB.
Samtliga B2C fakturor av gastroonline överlåts till Svea Bank AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall
innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så
fall skickas hem till dig.
Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta: Betalningstiden är alltid minst
14 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad
påminnelseavgift och dröjsmålsränta.
SVEA Leasing
Tillsammans med SVEA erbjuder vi leasing av allt inom restaurangutrustning,
storköksmaskiner och liknande produkter för korta såväl som längre perioder.
Vi erbjuder leasing på 24, 36 eller 60 månader. Välj själv vilken löptid du önskar.
Falska beställningar
Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer
ärendet att polisanmälas. I dessa fall då vi misstänker bedrägligt beteende eller annan
oegentlighet så kommer vi annullera ordern.
Beställning
Beställning av produkter sker via besök på Gastroonline.se eller via e-post. I det fall en
produkt skulle vara slutsåld eller av annan anledning ej kan levereras erhåller du som
kund skriftlig information om detta.
Strax efter att du skickat din beställning mottar du en orderbekräftelse, denna är ej
juridiskt bindande utan endast en bekräftelse på att vi mottagit din beställning.
Frakt och leverans
Transportalternativ samt total leveranstid beror på vilken produkt du önskar köpa samt
vart i landet vi ska leverera.
Vi ombesörjer för kundens räkning transport inklusive transportförsäkring. Leverans sker,
om inget annat avtalats, med någon av våra etablerade transportpartners eller den av
våra distributörer anlitade transportfirman. Paketen levereras dagtid hem till dig,
fastighets- eller tomtgräns.
Vid leverans ska mottagaren finnas på plats för legitimering och mottagande av
produkter. Mottagaren ska kontrollera att leveransen är oskadd och komplett.
Som kund ansvarar du för att angivna kontaktuppgifter är korrekta. Vid felaktigt angivna
uppgifter kan eventuella kostnader tillkomma.
Undersökningsplikt
Undersökningsplikt måste fullgöras vid mottagande av gods.
Fel som skäligen borde upptäckts vid leverans men ej åberopats vid mottagande av
godset kan ej åberopas i efterhand och ersätts eller åtgärdas ej.
Gastroonline står ej för några transportskador som gått med våra speditörer.
Leveranstider
Varor som finns i lager levereras normalt inom 1–5 arbetsdagar.
Varor som finns i lager skickas omgående, så snart ordens blivit godkänd. Om ordern ska
skickas samma dag, ska ordern vara godkänd innan 10.00.
Är varan slut i lager eller då det rör sig om en beställningsvara kan leveransen ta upp till 6
veckor.
Vid ändringar angående leveranstid för din beställning kommer vi informera dig på
orderstatus-sidan eller via mail.
Vi reserverar oss för slutförsäljning och utgående produkter från leverantören.
Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Gäller ej för måttanpassade / speciellt
tillverkade produkter.
Fraktkostnader
Fraktkostnad tillkommer på samtliga order. Den totala fraktkostnaden är baserad på
produktvikt och antal produkter.
Ångerrätt/retur
Öppet köp och ångerrätt gäller endast privatpersoner.
Ångerrätt/retur för privatpersoner
För privatpersoner gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande
konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att kunden har rätt att ångra sitt köp genom
att meddela detta inom 14 dagar från det att kunden eller kundens ombud tagit emot
den beställda varan (ångerfristen). Returer får göras endast under förutsättning att
produkten återlämnas till oss i väsentligen oförändrat skick. Vi kan komma att debitera
kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt
ej acceptera returen.
Om kunden vill ångra ett köp som gjorts via webbplatsen ska kunden, innan ångerfristen
löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till gastroonline via mail
på info@gastroonline.se. kunden ska ange sitt namn, sin adress och annan relevant
information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet.
Vid utövande av ångerrätten betalar kunden returfrakten.
Kunden ansvarar för varans skick efter det att kunden har mottagit varan, samt under returfrakten.
Kundens ansvar upphör när Gastroonline har mottagit returen. Kunden ska spara inlämningskvitto på returen.
Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om
utövande av ångerrätt lämnades till Gastroonline. Varan ska skickas väl emballerad, i
fint skick och i originalkartong. Ni måste skicka tillbaka produkten direkt till oss via en
företagstjänst likt Postnord Parcel eller DHL Paket. Vi kommer ej att hämta ut returer på
serviceställen!
Reklamation vid företagsköp
Reklamationsrätt gäller även vid företagsköp men lyder under köplagen. Då vi erbjuder 1
eller 2 års reservdelsgaranti på samtliga våra produkter är det denna reklamationstid vi
erbjuder. Felen skall vara av ursprunglig karaktär (alltså produktionsfel) för att
reklamationsrätten skall vara gällande. Dag för inkommen skriftlig felanmälan räknas
som dag för inträiad skada/fel på utrustning.
Reklamationsrätt för privatpersoner
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande
konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska
kontakta gastroonline.se så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de
kontaktuppgifter som anges på webbplatsen. Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor
inköpta hos oss. Dag för inkommen skriftlig felanmälan räknas som dag för inträiad
skada/fel på utrustning.
Outlösta paket
Din beställning förvaras normalt i 5 dagar på terminal. Hämtar du inte ut beställningen
kommer den värderas som outlöst gods och paketet går i retur med en tillkommande
returavgift.
För outlösta paket tar vi ut en avgift på 450:- plus faktisk kostnad för hantering och
fraktkostnader.
Garanti
Garanti för köp hos gastroonline gäller endast för produkter som levererats till kund i
Sverige. Gastroonline lämnar ett år till två år reservdelsgaranti som standard beroende
på tillverkaren.
För att garantin ska vara giltig måste köparen följa och tillämpa de instruktioner och
driftsvillkor som medföljer de inköpta produkterna.
Garantiperioden för nya maskiner varierar mellan olika varumärken. Flera av våra
leverantörer har bättre garantivillkor via registrering av den nya produkten hos
leverantören. Kontakta vår kundsupport för mer information.
Observerat att företag inte har någon reklamationsrätt utöver garantirätten som ges från tillverkaren.
Installation samt reparationer under garantitiden får endast ske från auktoriserad verkstad och behörig fackman.
Underlåtenhet att följa denna regel medför att garantin blir ogiltig.
Fakturan utfärdad av den behörige fackmannen avseende installationen och/eller annan åtgärd skall sparas
under hela garantiperioden och uppvisa på begäran.
Garantin täcker inte förlust av inkomst eller andra följdskador.
Garantin täcker inte handhavandefel så som bränd motor vid överbelastning
(exempelvis av restaurangmaskiner som degblandare, köttkvarnar, skärmaskiner, spisar
m fl. vilkas elementenheter kan brännas sönder vid överhettning).
I detta fall felsökning och eventuell reparation (arbete, resekostnader, frakt) debiteras.
För ömtåliga produkter (t.ex. porslin & glas) lämnas ingen garanti.
Vi lämnar ingen garanti på möbler!
Reservdelsgarantin omfattar endast reservdelar. Andra kostnader så som
arbetskostnader ersätts inte.
Förbehåll
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar oavsett om det gäller felaktigheter
såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar från andra återförsäljare.
Gastroonline reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella skriv-, bild- eller systemfel
på hemsidan, exempelvis felaktiga produktbeskrivningar eller tekniska specifikationer,
felaktiga produktbilder, fel i priser eller prisjusteringar samt felaktig information om
lagersaldo. Vi förbehåller oss rätten att ändra information på hemsidan när som helst för
att rätta eventuella fel.
Gastroonline AB förbehåller sig äganderätten för samtliga varor tills full betalning
erlagts.
Personuppgifter & GDPR
Vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR. När du gör en beställning hos oss uppger
du dina personuppgifter. Samtidigt godkänner du att vi sparar och använder dessa för att
vi sedan ska kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Vi dokumenterar
dessutom viss kommunikation som vi haft med dig som kund via e-post för att ge dig den
absolut bästa servicen. Enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) har du som kund rätt att
få den information som vi har registrerat och sparat om dig. Om informationen är
felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort.
Kontakta i så fall vår kundtjänst.
Vi kommer aldrig att lämna ut dina personuppgifter till tredje part.
Skiljedom
Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed
sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag.